Już 25 marca 2022 r. zapraszamy na Szkolenie informacyjne z zakresu możliwości udziału polskich przedsiębiorców z sektora MMŚP w rynkach zamówień publicznych Hiszpanii i Portugalii.
Szkolenie poprowadzi Radosław Piontek.
Analizując sytuację na monitorowanych w ramach projektu rynkach w kontekście wyboru zakresu najbliższych szkoleń planowanych do realizacji poniższe rekomendacje wskazują na dwa kraje: Hiszpanię oraz Portugalię.
W Hiszpanii liczba uruchamianych postępowań w ramach Europejskiego Biuletynu Zamówień Publicznych plasuje ten kraj na 3 pozycji. W kraju tym nie ma oficjalnej krajowej polityki preferencji ani dyskryminacji zagranicznych dostawców, jednak rząd Hiszpanii (GOS) zachęca do aktywności dostawców hiszpańskich.
Decyzje o zamówieniach są zwykle podejmowane na poziomie odpowiedniego działu lub agencji. Jednak w przypadku niektórych kategorii produktów hiszpańska agenda ds. zamówień otworzyła scentralizowany mechanizm licytacji, który wykorzystuje internetowy rejestr oferentów i otwartych ofert. Kategorie te obejmują komputery, pojazdy, sprzęt biurowy i ogrzewanie. Dostęp jest możliwy poprzez stronę zamówień Ministerstwa Finansów.
W Hiszpanii wszystkie szczeble administracji — rząd centralny, samorządy regionalne (wspólnoty autonomiczne), gminy i przedsiębiorstwa z co najmniej 50-procentową własnością rządową — muszą przestrzegać określonych praktyk w zakresie zamówień publicznych, zgodnie z ustawą o umowach w sektorze publicznym z 2017 r.
Organami uprawnionymi do zawierania umów lub żądania funduszy w imieniu rządu są:
Procedura przetargowa dla konkretnego przetargu jest stosunkowo prosta. Wszystkie oferty są poufne i należy do nich dołączyć odpowiednią dokumentację. Poniżej lista informacji zawieranych w dokumentacji:
Zamówienia publiczne i rządowe w Hiszpanii są zgodne z Porozumieniem WTO w sprawie zamówień publicznych (GPA) i ogólnounijnym prawodawstwem na mocy dyrektyw UE w sprawie zamówień publicznych.
W Portugalii liczba uruchamianych postępowań w ramach Europejskiego Biuletynu Zamówień Publicznych plasuje ten kraj na 16 pozycji. Kluczowym aktem prawnym dla zamówień publicznych w Portugalii jest Kodeks Zamówień Publicznych (PCC), zatwierdzony dekretem z mocą ustawy nr 18/2008 z dnia 29 stycznia.
Zamówienia w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa reguluje oddzielnie dekret z mocą ustawy nr 104/2011 z dnia 6 października.
Portugalia jest członkiem UE i jest również sygnatariuszem Porozumienia Światowej Organizacji Handlu (WTO) w sprawie zamówień rządowych (GPA), które przewiduje wzajemne zobowiązania dotyczące dostępu do rynku w zamówieniach między UE a innymi członkami WTO, którzy są również sygnatariuszami GPO. W związku z tym całe prawodawstwo UE stosuje się bezpośrednio w Portugalii, a GPA ma również zastosowanie na zasadzie wzajemności.
W Portugalii Instytut Zamówień Publicznych, Nieruchomości i Budownictwa (IMPIC) jest organem regulacyjnym odpowiedzialnym za ustalanie rządowej polityki zamówień publicznych i egzekwowanie zgodności w zamówieniach publicznych i elektronicznych platformach zamówień; reguluje również budownictwo publiczne i prywatne.
Podstawowe zasady obowiązujące w Portugalii to zasady dotyczące legalności, interesu publicznego, bezstronności, proporcjonalności, dobrej wiary, ochrony uzasadnionych oczekiwań, zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności, a także zasady konkurencji, reklamy i przejrzystości, równego traktowania i niedyskryminacji.